Zbiory / Akcesoria szkolne

Akcesoria szkolne

Piórniki, stalówki szkolne, obsadki, pióra szkolne, tabliczki, dzwonki, kałamarze, atramenty, zeszyty, zdjęcia szkolne i inne.
Akcesoria i materiały szkolne były wybierane z niezwykłą pieczołowitością. Ważny był rodzaj stalówki, waga oraz kształt obsadki, jakość papieru, atramentu, rzetelne wykonanie takich przyborów jak tabliczki łupkowe, czy piórniki. Lekcje kaligrafii, czy inaczej: nauki pisania, miały kształcić poczucie piękna. 

Stefan Tatuch, Nauka pisma użytkowego i ozdobnego. Podręcznik dla nauczycieli i uczniów seminariów nauczycielskich, Lwów 1927:
„Nauka pisania, jak każda inna, powinna kształcić i wychowywać. Ma ona ćwiczyć nie tylko rękę i oko, ale kształcić także umysł, pobudzać uwagę, podniecać wolę ku dobremu, przyzwyczajać do karności i posłuszeństwa, budzić zamiłowanie do piękna, taktu, czystości i porządku, a w końcu ma wpływać na wyobraźnię i zmysł estetyczny wychowanków. 

PRZYBORY DO PISANIA
Ważnym czynnikiem w nauce kaligrafii są przybory do pisania. Dawniej uczeń, prócz pokonywania trudności w kreśleniu i kopiowaniu liter, musiał pokonywać trudności techniczne, tj. sporządzać atrament, zacinać ptasie lub trzcinowe pióra, sprawiać i liniować zeszyty itp. Nie dziwi więc, że dawni kaligrafowie sprzętom pisarskim sporo poświęcają miejsca, dając odpowiednie rady i wskazówki. Dzisiaj, wobec doskonałości przyborów, byłoby to zbyteczne. Nauczyciel baczyć będzie tylko, by przybory szkolne były odpowiednie i wykonane z dobrego materiału. 
Zeszyt winien być sporządzony z dobrego, białego i gładkiego papieru, dobrze gumowanego. Papier cienki przebija pismo brudnym cieniem na drugą stronę, a bibulasty rozlewa atrament, wskutek czego ciągi są nierówne i grube. Papier zaś o nierównej, chropowatej powierzchni przeszkadza w kreśleniu cienkich kresek (rzutowych), wskutek czego kreski te stają się urywane, pióro zadziera, a rozpryskujący się atrament plami zeszyt. 
Format zeszytu ma być stojący, o wysokości 22 cm., szerokości 16 cm. Linie w zeszytach winny być wykonane kolorem niebieskim lub zielonym. Czarne linie są mniej odpowiednie, gdyż zlewają się z atramentowymi kreskami i utrudniają kontrolę przy poprawianiu znaków. 
Pióro (stalówka). W początkowej nauce zaleca się używanie piór miękkich i sprężystych o delikatnym, długim rozszczepieniu, o nosku nieco szerszym czyli tępym, należycie wypolerowanym, by atrament równo spływał po jego powierzchni. Ostre pióra, prowadzone nieumiejętną ręką początkującego ucznia, zadzierają papier i plamią zeszyt. Twardych piór o ostrym nosku można użyć na wyższym stopniu nauki u uczniów starszych, przy piśmie drobniejszym. 
Rączka (obsadka) składa się z drzewca czyli trzonka i żelaznej skuwki, służącej do przytwierdzania stalówki. Stalówka tkwi silnie w skuwce, ażeby podczas pisania nie chwiała się i nie poddawała w żadną stronę. Drewienka u rączki lekkie, od osadki (skuwki) ku końcowi nieco cieńsze, długości 16-20 cm. Rączek blaszanych, grubych, trójkątnych, albo wrzecionowatych używać nie należy; męczą bowiem rękę piszącego i powodują niekiedy skurcz palców, wskutek czego są z jednej strony przeszkodą w pisaniu, z drugiej zaś przyczyną tego, że pismo staje się nierówne. 
Kałamarz (naczynko na atrament) ma być niski, z szyjką wpuszczoną do środka, aby atrament niełatwo się wylewał; nalewać doń należy płynu nie więcej niż na 1 cm. Kałamarze wysokie, o długich szyjkach, są nieodpowiednie. Uczeń, maczając pióro, plami często osadkę, a tem palce, zeszyt i ubranie. Kałamarz winien być umieszczony na ławce zawsze z prawej strony piszącego. Umieszczanie go naprzeciw lub z lewej strony piszącego powoduje tę niedogodność, iż uczeń, sięgając doń ręką, może łatwo rękawem (łokciem) poplamić świeżo napisane słowo, lub zmienić nachylenie zeszytu, a tem samem i pisma. Po użyciu, winien uczeń zatkać korkiem lub nakrywką otwór w kałamarzu. To zapobiega wysychaniu i gęstnieniu atramentu. Zaleca się, by uczniowie mieli kałamarze stale umieszczone w ławkach szkolnych. W takim razie należy po pewnym czasie kałamarz wypłukać wodą i nalać świeżego atramentu. 
Prócz powyższych niezbędnych przyborów, pożądane jest, by uczeń miał o ile możności piórnik z przegródkami na rączki, ołówki i stalówki oraz kawałek cienkiego płótna do wycierania piór. Uczniowie zostawiają często pióra niewytarte, wskutek czego stalówka rdzewieje i staje się nie do użycia, lub – co gorsza – wycierają je o ubrania, a nawet włosy. Wycierając pióro ściereczką, przyzwyczaja się dzieci do czystości, porządku i szanowania sprzętu pisarskiego.” 

___________________________________________

Aktualnie MKHP buduje ekspozycję poprzez powiększanie zbioru obiektów związanych z piśmiennictwem. Jeśli zatem masz coś ciekawego na strychu, w piwnicy lub w szufladzie – dajmy temu drugie życie. Niech nie zmarnieje w ciemnościach i zapomnieniu! Więcej informacji pod adresem email:
muzeum@mkhp.pl

Co nas interesuje?
Wszystko, co związane jest z kulturą pisma: korespondencja (kartki, listy), pamiętniki, dzienniki, zeszyty szkolne, podręczniki, elementarze, akcesoria szkolne typu: tabliczki łupkowe, tablice szkolne, ołówki, stalówki, obsadki, pióra wieczne, kałamarze, atramenty, piórniki, liczydła, zestawy kreślarskie, kreda, zdjęcia szkolne, ławki szkolne, mapy i inne pomoce naukowe. Meble domowe typu: biurka, sekretarzyki, a także kałamarze nabiurkowe, stojaki na listy, stojaki na pióra, suszki itd.

Stan przedmiotów.
Przedmioty nie muszą być w idealnym stanie, a nawet mogą być w stanie bardzo złym – spróbujemy przywrócić im wygląd, który umożliwi podziwianie ich pierwotnego piękna. 

.

SCOLA. Szkolny atrament w proszku. Francja / lata 20te XX w.

.

SCOLA. Szkolny atrament w proszku. Francja / lata 20te XX w.

_DSC6667 kopia

SCOLA. Szkolny atrament w proszku. Francja / lata 20te XX w.

.

Kałamarz szkolny / datowanie: początek XX w.

.

Kałamarz szkolny / datowanie: początek XX w.

1.muzuem

Kozłowskiemu Piotrowi, uczniowi klasy I na dowód dobrego postępu w nauce, Kraków, dnia 11 kwietnia 1870

1.muzuem2

Kozłowskiemu Piotrowi, uczniowi klasy I na dowód dobrego postępu w nauce, Kraków, dnia 11 kwietnia 1870

1.muzuem3

Kozłowskiemu Piotrowi, uczniowi klasy I na dowód dobrego postępu w nauce, Kraków, dnia 11 kwietnia 1870

1.muzuem4

Kozłowskiemu Piotrowi, uczniowi klasy I na dowód dobrego postępu w nauce, Kraków, dnia 11 kwietnia 1870

Rysik

czyli ołówek łupkowy, gryfel / pochodzenie: Polska / datowanie: ok. 1930. „Do pisania używaliśmy czarnych łupkowych tabliczek, na których pisaliśmy rysikiem podobnym do ołówka, zwanym „gryflem”. Tabliczki wielu ścierało najczęściej ręką albo łokciem, bądź połą marynarki, toteż nasze ręce były prawie zawsze brudne, a marynarki wyświechtane.” (Kazimierz Elwertowski Szkoła i życie. Ze wspomnień nauczyciela, Warszawa 1962)

Rysik

czyli ołówek łupkowy, gryfel / pochodzenie: Polska / datowanie: ok. 1930. „Do pisania używaliśmy czarnych łupkowych tabliczek, na których pisaliśmy rysikiem podobnym do ołówka, zwanym „gryflem”. Tabliczki wielu ścierało najczęściej ręką albo łokciem, bądź połą marynarki, toteż nasze ręce były prawie zawsze brudne, a marynarki wyświechtane.” (Kazimierz Elwertowski Szkoła i życie. Ze wspomnień nauczyciela, Warszawa 1962)

Rysik

czyli ołówek łupkowy, gryfel / pochodzenie: Polska / datowanie: ok. 1930. „Do pisania używaliśmy czarnych łupkowych tabliczek, na których pisaliśmy rysikiem podobnym do ołówka, zwanym „gryflem”. Tabliczki wielu ścierało najczęściej ręką albo łokciem, bądź połą marynarki, toteż nasze ręce były prawie zawsze brudne, a marynarki wyświechtane.” (Kazimierz Elwertowski Szkoła i życie. Ze wspomnień nauczyciela, Warszawa 1962)

Piórnik drewniany z wysuwaną klapką.

Piórnik drewniany z wysuwaną klapką.

Piórnik drewniany z wysuwaną klapką.

Piórnik drewniany z wysuwaną klapką.

szkolna obsadka na ołówek łupkowy. Francja / Długość: 12 cm, szer. w miejscu oparcia w dłoni: 0,6 cm

szkolna obsadka na ołówek łupkowy. Francja / Długość: 12 cm, szer. w miejscu oparcia w dłoni: 0,6 cm

szkolna obsadka na ołówek łupkowy. Francja / Długość: 12 cm, szer. w miejscu oparcia w dłoni: 0,6 cm